Translate Website

wtorek, 17 września 2013

Ścinki, czyli jak uszyć lalkę przytulankę + film, schemat do wydruku

Kolejny wspominkowy wpis. Moje dziewczyny miały wtedy 6,5 i 8 lat. 

Pewnego pięknego dnia :-) ...  wpadła nam w ręce  książeczka "Zaginiona Marianna" autorstwa Ireny Landau. Dzieci zachwycone były czytaną przed snem opowieścią o rodzinie Ścinków.

Zaraz po przeczytaniu książeczki pojawił się pomysł uszycia własnej rodziny Ścinków. Dziewczyny same właściwie uszyły sobie lalki przy wsparciu i opiece dorosłych. Ukochane lalki, towarzyszki radosnych zabaw, wierne przyjaciółki w trudniejszych chwilach.




Potrzebowaliśmy:
  • flamaster, ołówek,
  • sztywny arkusz papieru (okładka od bloku do narysowania schematu lalki),
  • tkaniny (do wykonania korpusu lalki i do uszycia ubranek dla lalki),
  • szpilki, igła do szycia,
  • fizelina, ścinki materiału lub wypełniacz do wypychania lalek,
  • nici,
  • można lalkę zszyć ręcznie lub przy pomocy maszyny do szycia,
  • włóczka (do wykonania włosów lalki),
  • mulina, filc, flamaster lub guzki (można lalce oczy wyszyć, przykleić, namalować lub przyszyć).



Filmowa relacja z całej akcji szycia lalek, zapraszam do obejrzenia :-)

Ścinki
rok produkcji  2009 r
Studio Fimów Animowanych "Biurko Ewy"
Pomysł i realizacja: Natalka 8 lat i Ewa 6,5 lat
Wsparcie techniczne: Rodzice 



Poniżej zamieszczam schemat naszej lalki do wydruku. 
Kliknij na rysunek , w nowym oknie wyszukiwarki pojawi się wersja do wydruku.


Uwagi:
  • Dzieci od początku do końca zaangażowane były w proces tworzenia. Od projektu, aż po wykończenie gotowej lalki. Opieka dorosłej osoby była niezbędna. Szycie lalki to duży projekt, nowe wyzwanie, łączy różne aktywności, narzędzia, materiały. Dorosły pomaga dziecku przejść przez cały proces tworzenia, pomaga w wykonaniu, uczy nowych czynności, dba o tempo pracy, steruje aktywnością dziecka, pomaga dziecku realizować się w najlepszy sposób,
  • Projekt lalki musi być prosty, aby praca przebiegała sprawnie. Trzeba zadbać o to, aby praca nie była zbyt monotonna, poszczególne etapy pracy nie mogą trwać długo, bo wtedy zajęcie staje się nudne, dzieci tracą zainteresowanie,
  • Dzieci ćwiczą nowe umiejętności, sprawność palców i rąk (tzw. motoryka mała), koordynację wzrokowo - ruchową (ręka - oko), myślenie przyczynowo-skutkowe, uczą się posługiwać nowymi narzędziami, wykorzystywać te które już znają, twórczo i kreatywnie spędzają czas wspólnie z dorosłymi.